Miten sellaiset ominaisuudet kuin
team autoplay vs. manuaalinen haastaminen tai 10% muutos pelaajien maksiminopeudessa vaikuttavat tiimipelien suosioon, maalimääriin tai -eroon? Seuraavassa on muutama kuva aiheesta ja mahdollisia tulkintoja.
Luvut on otettu tietokannan varmuuskopioista, joita löytyy 2006-2015 noin viikon välein ja sen jälkeen vähän epäsäännöllisemmin. Tiimipeleissä on huomioitu vain tilastoidut, vähintään 3vs3-muotoiset ottelut. Training- ja autoplay-pelejä näissä kuvissa ei ole.
Tiimipelien määrä per aktiivinen nickKuvaan on laskettu montako tiimipeliä pelattiin viikossa yhtä aktiivista nickiä (kirjautunut kuukauden sisällä) kohti. Luvuissa ei siis periaatteessa näy pelin suosion muutokset tällä aikavälillä sinänsä, vaan se, kuinka suosittu pelimuoto joukkueiden väliset ottelut ovat olleet.
Näyttää siltä, että innostus tiimipeleihin lähti laskuun, kun rankingia alettiin jakaa vain team autoplay -peleistä. Keväällä 2013 (suunnilleen MM-kisojen aikaan) pelattiin tiimipelejä aktiivisesti, mutta sen jälkeen suunta oli alaspäin.
Kun haastopeleistä alkoi saada rankingia vuoden 2017 lopulla, tiimipelien suosio kääntyi nousuun, joka on jatkunut viime vuodet.
Koronarajoitusten aikaan tiimipelit ovat olleet suositumpia kuin koskaan noin 10 vuoden aikana, eli ilmeisesti monelle palaajalle nimenomaan tiimipelit vanhojen pelikaverien kanssa ovat se juttu.
Maalit per otteluTeam autoplayn tultua pääasialliseksi tiimipelien moodiksi otteluiden maalimäärät laskivat muutaman vuoden. Pelinopeuden muutoksen yhteydessä maaleja alettiin tehdä enemmän ottelua kohti. Myös samoihin aikoihin tehty autopassin muutos lienee vaikuttanut asiaan.
MaalieroTeam autoplay näyttää hieman nostaneen maalieroja eli tiimipeleistä on sen aikana tullut vähän epätasaisempia. Kun vastuksen on saanut itse valita, maalierot ovat taas vähentyneet.